Prokkelstage bij de Nationale ombudsman in Den Haag

De Nationale ombudsman (NO) is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Denk aan het UWV, de Belastingdienst, de politie, de Sociale Verzekeringsbank, het CJIB en de meeste gemeenten.

De NO behandelt ook klachten over particuliere instellingen die een overheidstaak uitoefenen, zoals de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). De NO is er voor alle soorten problemen met de overheid. Hoe groot of hoe klein dan ook.

Op 9 juni is gekeken wat er gebeurt met klachten over het optreden van de overheid.

Verslag:
Een race tegen de klok: Willen maar niet kunnen

Donderdag 9 juni was de allereerste Nationale Prokkelstagedag bij de Nationale ombudsman. Eva, Richard, Theo, Carlijn, Fu en Jean Michel, ieder met een andere beperking en verhaal, hebben van 10.00 tot 16.15 uur met ons meegelopen op het bureau. Hieronder lees je hoe deze interessante en inspirerende dag is verlopen. 

Gezellige setting met amandelkoeken
Allereerst heeft Dani Añon Parreira in een gezellige setting met amandelkoeken een presentatie gegeven over het hoe en wat van de Nationale ombudsman. Leuk om te zien hoe de deelnemers enthousiast werden over ons werk en allerlei vragen hadden tijdens de presentatie. Na de presentatie was er een koffie- en theemoment, waarbij verschillende collega's uit de teams een voor een binnenkwamen om deel te nemen aan de BeleidsProkkel.

BeleidsProkkel
Tijdens de BeleidsProkkel werden de teams WI, ZON en WLM vertegenwoordigd. Onze collega's Egbertien Hermans, Eva Roest, Nicole Suerink en Dani namen deel aan deze Prokkel. Tijdens de BeleidsProkkel was het de bedoeling dat we met elkaar in gesprek gingen over de zaken waar de deelnemers tegenaan lopen bij overheidsinstanties. Gezien de beperkingen van de deelnemers, is het goed voor te stellen dat niet alles even soepel verloopt als bij de niet-beperkte burger. Onder leiding van Fergal als toffe 'debatleider' gingen wij met hen in gesprek. 

Terwijl Eva, Fu, Carlijn, Jean Michel en Theo deelnamen aan de BeleidsProkkel, liep Richard mee met Bas Vermeulen om meer te weten te komen over het werken bij de Facilitaire Dienst.

Graag willen, maar niet kunnen
Opvallend was dat iedereen in de groep een baan of een dagbesteding heeft. Zo werken twee deelnemers (een stelletje trouwens, heel leuk) beiden in een lunchcafé. Trots vertellen zij dat ze onder andere broodjes tonijnsalade maken en serveren. Een andere deelnemer, die nauwelijks tot niet in staat is om te praten, werkt in een winkel waar hij boeken en dergelijke bindt. Zo was er ook een deelnemer die middels dagbesteding zijn tijd nuttig benut. Maar waar lopen zij nou tegenaan?

Zeker vijf van de zes deelnemers gaven aan meer te kunnen en te willen dan zij nu doen. Zij zouden graag een studie willen volgen. Bij het toelatingsexamen van de gekozen studie komen zij er allemaal achter dat tijd hun grootste vijand is. Zo vertellen zij dat zij minder hoog scoren op hun examen, simpelweg omdat zij wat langzamer zijn dan anderen. Gek, want voor mensen met een dyslexie is het wel landelijk zo geregeld dat zij bij eindexamens extra tijd kunnen krijgen. Concluderend kun je stellen dat zij graag willen leren en zeker in staat zijn óm te leren, maar dat zij daar gewoon een beetje extra tijd voor nodig hebben. En die krijgen ze niet. Wordt er niet te veel gekeken naar hun beperkingen in plaats van hun mogelijkheden?

Aansluitend hierop vertelt een deelneemster dat zij graag in de zorg wil gaan werken. Trots vertelt zij dat haar moeder al in de zorg werkt. Daarnaast vertelt zij, met grote zorgen in haar ogen, dat als de Participatiewet zo blijft, zij niet in de zorg kan gaan werken. Dit omdat de zorg voor anderen tijdsgebonden is. Een oudere wassen mag je maar een halfuur over doen, hen voeden moet in twintig minuten. Dit is voor haar niet haalbaar, omdat zij toch echt wat meer tijd nodig heeft vanwege haar beperking. Het is jammer om te zien dat de ambities en de wil om te werken er bij deze doelgroep wel zijn, maar dat het systeem onvoldoende middelen biedt om hierin te voorzien.

Voor de Nationale ombudsman is het natuurlijk nog interessanter om te weten hoe zij het contact met de overheid ervaren. Wat opviel is dat deze deelnemers daar in principe geen problemen bij ervaren. Dit komt voornamelijk omdat zij goede begeleiding en bewindvoerders hebben die de overheidgerelateerde zaken voor hen regelen. Het is jammer dat de Nationale ombudsman niets voor hen kan betekenen bij de problemen die zij wel hebben aangekaart, bijvoorbeeld over ontslag. Wel hebben zij het als heel fijn ervaren dat zij er in ieder geval over konden praten met ons en wij toch wel enkele tips hebben kunnen geven. Ook hebben we uit kunnen leggen dat de ombudsman een wet niet kan veranderen, maar dat we wel iets kunnen van de uitvoering ervan, dus ook over de uitvoering van de Participatiewet.

Famous moment met Reinier
Na de BeleidsProkkel was er een gezamenlijke lunch. Als verrassing voor de deelnemers kwam Reinier een kwartiertje langs en heeft met iedere deelnemer een babbel gemaakt. Als afsluiting van de lunch zijn ze op de foto gegaan met Reinier en is deze foto direct op onze Facebookpagina geplaatst. Toen wij hen dit lieten zien, waren zij super enthousiast en trots. Zij noemden zichzelf echte BN'ers!

 

Na de lunch hebben de deelnemers een rondleiding gehad door beide gebouwen onder leiding van Fergal en Peter. Bas, Barbara Plugge, Sheila Martens, Marjo Hess en Eva Roest hebben tijdens die rondleiding verteld over hun werkzaamheden en de deelnemers hebben bijvoorbeeld een kijkje kunnen nemen in de serverruimte. Vervolgens zijn we even op het dakterras geweest. Ze waren erg verwonderd over het mooie uitzicht dat ons dak biedt. 

Vervolgens was er de gelegenheid om elkaar vragen te stellen in een vragenrondje. Bij het vragenrondje schoven Egbertien Hermans, Eva Roest, Ellen ten Berge, Marijke Poelstra en Marianne van Loon ook even aan. Bij het vragenrondje zijn we nog wat dieper ingegaan op hetgeen waar zij tegenaan lopen en hebben de collega's de gelegenheid gehad om hen gerichte vragen te stellen.

Na het vragenrondje was het tijd voor een gezellige afsluiting in de kantine. Onder begeleiding van een hapje en een drankje hebben de deelnemers een door Reinier ondertekend certificaat en een goodiebag van ons mogen ontvangen. We zijn nog even met z'n allen op de foto gegaan en met een enorm voldaan gevoel kon iedereen weer naar huis. Het merendeel van de groep is vanuit de regio's Groningen en Arnhem naar Den Haag gekomen!

Tot volgend jaar weer!

Jaar2016
Datum09-06-2016
LocatieBezuidenhoutseweg 151, 2594AG Den Haag
Contactpersoon
E-mail
Telefoon